sábado, 31 de octubre de 2009

X-duatlon Alhama de Murcia

Zaterdag 31 oktober in de namiddag stond de X-duatlon van Alhama de Murcia op het programma, maar in de ochtend moest ik eerst nog werken in het zwembad. Bart had ´s ochtends de mountainbikes klaargemaakt voor de wedstrijd en de auto ingeladen. Om 13h was ik klaar met werken, en stond Bart mij op te wachten. In een parkje op de universiteit hebben we een picknick gehouden, en daarna zijn we naar Alhama de Murcia gereden. Daar waren we ruim op tijd, en had ik zelfs nog een siesta gehouden. Daarna hadden we de mountainbikes in elkaar gezet en zijn we gaan inrijden. En Bart was gaan oefenen in de rambla, een heel technisch stuk, waar ik al beslist had om te gaan wandelen. Na het inrijden, hadden we de wisselzone ingericht en vervolgens hadden we ingelopen op de atletiekbaan. Er werd een strak tijdschema aangehouden: om 15.30h werd de wisselzone gesloten, om 15.45 was de camera de llamada met uitleg van het wedstrijdparcour, en om exact 16h kregen de mannen het eerste startschot. Er mocht ook niet later gestart worden, want om 18h was het donker! Hieronder het mountainbike-parcour met perfil:


Er was behoorlijk wat niveau aanwezig, en in de eerste run werd er flink doorgelopen! Raul Guavara en Jorge Vicente gingen er als een speer vandoor. Daarna volgden Emilio Miras Costa en Jose Garcia Perez. En vervolgens Ramon Garcia met Bart.

In 7e positie kwam Bart de wisselzone in:

Eens op de mountainbike kon Bart zijn inhaalrace beginnen. Al snel reed hij naar Ramon toe, en samen reden ze eerst Jose voorbij en daarna Emilio. Vervolgens reden ze ook Raul voorbij, die blijkbaar zijn dag niet had. Dit betekende dat Bart en Ramon zich naar podiumplaatsen hadden gereden! Jorge lag in eerste positie en domineerde de wedstrijd (het was onmogelijk om die in te halen). Ramon reed sterk en uiteindelijk moest Bart hem laten gaan. Als derde komt Bart de wisselzone in met een derde fietstijd!
Op het fietsonderdeel waren de podiumplaatsen al uitgevochten, en kon Bart rustig aan zijn laatste run beginnen, en kwam als derde over de meta!!!! Een onverwacht goed resultaat in dit sterke deelnemersveld!!

Hieronder van links naar rechts: Ramon Garcia (2e), Jorge Vicente (1e) en Bart (3e)

3 minuten na de mannen gingen de vrouwen van start (in totaal 7). Ook bij de vrouwen was er hoog niveau (onder andere de spaans kampioene mountainbiken uit regio Valencia), en ik kreeg zelfs schrik om laatste te worden... In het looponderdeel startte ik in 7e positie en uiteindelijk had ik ook de 7e looptijd. Het lopen ging vrij goed, maar de anderen waren gewoon beter getraind op dit moment (ik ben nu off-season).
En dus liep ik voor het eerst in mijn leven met de mountainbiker achter mij: cierra de carrera (er moet iemand laatste zijn, maar toch is het niet echt iets wat ik nastreef!).

Na het looponderdeel kon het mountainbiken beginnen. Het eerste stuk was goede weg met asfalt en tierra (grond), en daar had ik flink gas gegeven. Daarna volgde de beruchte rambla met stenen, en daar ben ik direct van mijn fiets gestapt, en holder de bolder met mijn fiets door de rambla gerend gedurende 500m. Aan het einde van de rambla, ben ik snel weer op mijn fiets gesprongen en volgde er weer een gedeelte met vrij goede weg. Daarna volgde er een zanderige rambla die ik vrij goed kon nemen, gevolgd door een technische beklimming! En daar heb ik de eerste vrouw ingehaald. Met een klein verzet en hoge cadans ben ik vlot de berg opgereden (Bart had me vorig weekend precies uitgelegd hoe ik dat moest doen!). Daarna volgde een kleine, maar zeer steile technische afdaling, die ik dan weer gewandeld had. Vervolgens was er een stuk asfalt, gevolgd door een afdaling (brede weg met tierra en stenen) die heel goed verlopen was! Daarna stond er weer een technische en steile klim voor de boeg, die ik zonder problemen ben opgereden. Daar heb ik nog een paar mannen voorbij gereden en daarna kon de terugrit beginnen naar Alhama. Na nog een keer de beruchte rambla met stenen te hebben doorgerend, was het nog een paar km naar het dorp op asfalt en tierra. Bij de wisselzone aangekomen, was de zon aan het onder gaan, en begon het al frisser te worden. Bart wist me te vertellen dat mijn positie behoorlijk vast lag, en als 6e vrouw kwam ik over de meta! En gelukkig niet als laatste! Het was een fijne wedstrijd, supergoed georganiseerd, en ik had me heel goed vermaakt! Het was alleen jammer dat zoveel vrouwen het na de eerste X-duatlon van Cieza al hadden laten afweten. Na de wedstrijd hebben we snel wat extra kleren aangetrokken en daarna met onze amigos op de prijsuitreiking gewacht. Barbara was niet zo gelukkig, ze was dan wel 3e geworden met een goede fietstijd, maar was wel 5 keer (en niet bepaald zacht) gevallen... dan doe ik het toch liever iets voorzichtig.

Na de prijsuitreiking volgde er nog een tombola, en Bart had weer prijs! De prijs was wel een stuk minder spectaculair dan in Cieza. Hij had een kortingsbon van 400 euro gewonnen op velgen van ongeveer 3000 euro. Dus die kortingsbon is eigelijk direct als kladpapier gebruikt.

De organisatie had voor een orginele herinnering gezorgd! Iedereen kreeg namelijk sportsokken van champ-sys.com met V duatlon de montaña TriAlhama erop!

Een mooi en goed georganiseerd evenement (stukken beter dan de triatlon van Alhama de Murcia!).
Groetjes, Annika

No hay comentarios:

Publicar un comentario